Rozmaryn i sól rozmarynowa

Rzymianie nazywali Rozmaryn kwiatem morza, a nazwa ta pochodzi z języka łacińskiego od słów rosa – róża i marinus – morski. Wyczuwalny na morzu zapach rozmarynu wskazywał na zbliżający się ląd.

Jako przyprawa wykorzystywane są liście tej rośliny. To w nich znajdują się olejki lotne, flawonoidy oraz garbniki i inne substancje niezwykle cenne dla ludzkiego zdrowia. 

Badania dowodzą, że roślina ta (a w szczególności uzyskiwany z niej olejek rozmarynowy) wykazuje silne działanie bakterio-, wiruso- i grzybobójcze.

Rozmaryn jest środkiem żółciopędnym oraz pomaga w dolegliwościach dyspeptycznych. Liście rozmarynu hamują skurcze mięśni gładkich jelit, dróg żółciowych i moczowych. Ponadto poprawiają trawienie oraz przywracają prawidłową perystaltykę jelit- warto go więc dodać do tłustych, ciężkich dań.

Olejek rozmarynowy stosuje się głównie zewnętrznie – dodając do rozgrzewającej kąpieli pomoże w schorzeniach reumatycznych i bólach mięśniowych. rozszerzając naczynia włoskowate powoduje lepsze ukrwienie i działa przeciwbólowo. Można tez wykorzystać suszone zioło: Do kąpieli używać napar sporządzony z 25g surowca (w aptece kupicie 50 g za jakieś 4 złote) na 5 litrów wrzącej wody.

Poza tym,  ma jednocześnie bardzo dobry wpływ na układ nerwowy. Udowodniono, że przebywając w pomieszczeniu gdzie pachnie rozmarynem stymulujemy krążenie mózgowe i poprawia nam się pamięć! Od kiedy się o tym dowiedziałam zapach rozamrynu utrzymuje się cały czas w mojej kuchni 🙂

 

Na szczególną uwagę zasługują jego właściwości przeciwcukrzycowe. Stosowanie ekstraktów z rozmarynu podnosi poziom insuliny. Poza tym udowodniono, że rozmaryn chroni komórki beta trzustki, które to insulinę produkują.

 

Rozmaryn zaliczany jest do przypraw o największej aktywności antyoksydacyjnej, wykazuje również działanie przeciwdrobnoustrojowe i konserwujące.


Ma to swoje zastosowanie w kuchni- dodatek rozmarynu do mięsa znacznie spowalnia procesy utleniania, więc zapobiega niekorzystnym zmianom oksydacyjnym, dodatkowo poprawiając zapach wyrobów mięsnych. Rozmaryn hamuje powstawanie amin heterocyklicznych, które powstają, podczas grillowania, smażenia w głębokim tłuszczu oraz pieczenia mięsa (i powodują nowotwory!)

Jak zaparzyć rozmaryn?

świeży: kilka gałązek należy zalać wrzątkiem (polecam dodać kilka pasterskie imbiru) i zaparzyć minimum 5–10 minut- taki napar z rozmarynu będzie dobrym wyborem na infekcje górnych dróg oddechowych.

Suszony: 1 łyżeczkę do herbaty liścia rozmarynu (około 2g) zalć 1 filiżankę wrzącej wody (150ml), naparzać pod przykryciem 10 – 15min. Przecedzić.

 

JAK ŁATWO WPROWADZIĆ ROZMARYN DO SWOJEJ CODZIENNOŚCI?

UŻYWASZ SOLI W KUCHNI? 

Koniecznie spróbuj soli rozmarynowej! Taka mała zmiana a wszystko smakuje… jakoś inaczej 😉 

Rozmaryn rozcieramy dokładnie w moździerzu. Następnie stopniowo dodajemy sól. U mnie- himalajska gruboziarnista. Możecie dodać też startą skórkę z cytryny. Mieszankę suszymy w piekarniku, w temperaturze 100⁰C. Sól powinna stać się sypka i błyszcząca.

Doskonała sól do pieczonych ziemniaków, warzyw i mięsa z grilla.

Dodaj komentarz