Kurkuma to żółty proszek pochodzący podziemnych pędów azjatyckiej rośliny Curcuma longa. To co od razu rzuca się w oczy przy stosowaniu świeżego kłącza kurkumy to niesamowicie intensywny pomarańczowo-żólty kolor. Z tego powodu stosowana jest w przemyśle spożywczym jako naturalny barwnik . Ten kolkr kurkuma zawdzięcza kurkuminie- swojemu kluczowemu składnikowi.
Kurkumina odpowiada tez za szereg właściwość leczniczych tego surowca. Jest to jeden z najmocniejszych przeciwutleniaczy o bardzo silnym działaniu. Działanie antyoksydacyjne kurkuminy jest porównywalne z tym, jakie wykazują witaminy C i E.
 
Poza tym kurkuma charakteryzuje się tez działaniem: przeciwzapalnym, przeciwwirusowym, przeciwbakteryjnym, oczyszczającym i antynowotworowym. 
 
To właśnie ten związek jest głównym składnikiem suplementów diety.
 
Kurkuma wspomaga metabolizm, przyspiesza trawienie i zapobiega odkładaniu się tkanki tłuszczowej. Dodając kurkumę do jadłospisu korzystamy z jej właściwości odchudzających 😊
 
Przyprawa obniża poziom złego cholesterolu, ma właściwości pobudzające wydzielanie żółci, gastryny, sekretyny i enzymów trzustkowych. Kurkuma pozytywnie wpływa więc na stan osób cierpiących na dolegliwości trawienne, schorzenia wątroby czy trzustki. Stosowana jest w celu zmniejszania kamieni żółciowych jak też redukowania guzów macicznych i zmniejszania bólów menstruacyjnych (podobnie jak imbir), z którymi boryka się nie jedna kobieta.

Ciekawostka:

Kurkuma w diecie sportowca

Dzięki swoim właściwościom wspomaga regenerację przyspiesza gojenie powstałych uszkodzeń w mięśniach, skraca czas odnowy organizmu po intensywnym treningu i chroni organizm sportowca przed utratą masy mięśniowej.
Naukowcy stwierdzili, że u osób z reumatoidalnym zapaleniem stawów kurkumina w dawce 1200 mg zmniejsza ból i poprawia zdolność ruchową równie skutecznie, jak wczesniej leki z grupy NLPZ. Co ważne, hamuje ona aktywność enzymu COX-2 bez skutków ubocznych typowych dla leków hamujących ten enzym.

Kurkuma w kuchni:

Kurkuma pasuje do zup, potraw mięsnych, makaronu, ryżu czy kaszy. Idealnie sprawdza się tez do słodkich deserów owsianek, smothie, koktajli, zdrowych shotów. Nadaje się idealnie do przygotowania napoju z dodatkiem np. imbiru i owoców cytrusowych.
 
Ze względu na słabą przyswajalność kurkuminy, warto używać kurkumę razem z czarnym pieprzem. Zwiększa to przyswajanie kurkuminy nawet do 2000% !
 
Przeciwskazania:
Kurkuma jako przyprawa nie jest szkodliwa, o ile stosuje się ją z umiarem. Dawka dobowa tej sproszkowanej rośliny nie powinna przekraczać 3 gramów na każdy kilogram masy ciała. Stosowana długotrwałe i w zbyt dużych ilościach może podrażnić przewód pokarmowy.
Nie wolno jej przyjmować również osobom, które borykają się z zastojem żółci ani stosującym leki przeciwzakrzepowe, ponieważ roślina może nasilać ich działanie.
 

Kurkuma w ciąży

Kurkuma nie jest substancją szkodliwą, ale przyszłe mamy powinny ograniczyć przyprawiania nią potraw. Nadmierne używanie ostryżu pobudza czynność skurczową macicy, czego efektem może być poronienie lub przedwczesny poród.

Dodaj komentarz