Cierpisz na migrenowe bóle głowy?
Zrób domowy drink elektrolitowy!

Migrena. Nie jest z nią łatwo. Jest przewlekłym schorzeniem neurologicznym i biorąc pod uwagę obecny stan wiedzy o podłożu migreny uważa się, że migreny nie można trwale wyleczyć… ale można ją u większości chorych opanować. Niezwykle ważne jest unikanie czynników prowokujących. A czy istnieje coś takiego jak dieta antymigrenowa? Na pewno wiele produktów żywnościowych może mieć wpływ na pojawienie się ataku. Warto wiec wyeliminować te produkty z diety i obserwować swoj organizm. O czym jeszcze trzeba pamiętać ?

ODWODNIENIE
 
Pij dużo wody, aby uniknąć  odwodnienia. Często zdarza się, że przyczyną migreny jest  odwodnienie ciała.Niestety często sama woda nie wystarcza.  Można kupić elektrolity w aptece – w postaci proszku w saszetkach lub  tabletkach musujących. Lub…
zrobić je w domu!
 
 
 
DOMOWY DRINK ELEKTROLITOWY:
 
Składniki:
  • łyżeczka soli najlepiej kamiennej, nieoczyszczonej, która zawiera też inne minerały poza sodem
  • 1 szklanka wody (może być mineralna)
  • sok z 1/2 cytryny
  • trochę imbiru (działa on przeciwbólowo i  łagodzi nudności)
  • łyżka miodu (lub cukru)
 
Przygotowanie:
 
Do wody dodaj składniki, zamieszać do  rozpuszczenia soli i wypij.
Możesz dodać do poprawy smaku mięty 🙂
pamiętaj ze elektrolity to elektrolity- a nie coca- cola 😉
 
Wypicie takiego drinku na pewno złagodzi lub wyeliminuje ból głowy!
 
GŁÓD
 
Czynnik numer jeden. Głód i towarzysząca mu hipoglikemia. Żeby uniknąć bólu  wynikającego z długotrwałego głodu oraz hipoglikemii powinno się zjadać 3-4 , dobrze zbilansowane posiłki. Dzień powinno się zacząć od śniadania. Najlepiej, gdy jest  ono białkowo tłuszczowe. Unikamy tym sposobem  porannego wzrostu stężenia kortyzolu, który jest hormonem stresu (a stres też może wywołać ból). Ostatni posiłek powinien zawierać węglowodany złożone, aby uniknąć  porannej hipoglikemii
 
Wskazane jest, by zrezygnować z potraw i  przekąsek wysokoprzetworzonych, gdyż przyczyniają się one do znacznych wahań poziomu cukru. 
 
Należy skupić się na  produktach o niskim indeksie glikemicznym. 

STRES

Nagłe zmiany nastroju, pojawienie się szczególnie nerwowych okoliczności, ale również nagle rozluźnienie może spowodować wystąpienie napadu migrenowego. Uważa się, że spowodowane jest to przeciążeniem neuronów centralnego układu nerwowego, co prowadzi do ich nadwrażliwości na bodźce. Najlepiej byłoby unikać wszelkich „huśtawek nastrojowych”. Łatwo powiedzieć 😉

HORMONY

My kobiety zawsze mamy pod górkę 😉 migrena częściej dotyka nas niż mężczyzn, co warunkowane jest właśnie występowaniem żeńskich hormonów płciowych. Przyjmując środki antykoncepcyjne, czy stosując hormonalne terapie zastępcze -częstość napadów jest większa. Zauważalny jest natomiast spadek częstości występowania bólu w czasie ciąży i po menopauzie.

INTENSYWNE BODŹCE ZEWNĘTRZNE

Często gwałtowne błyski, jasne światło, dźwięki, intensywne zapachy mogą powodować pojawienie się dolegliwości migrenowych. W związku z tym chorzy na migrenę powinni unikać masowych imprez, dyskotek.

SEN

Aby zminimalizować ryzyko napadu ataku migreny należy stosować się do zaleceń dotyczących snu. Tu istotne są dwie kwestie. Zarówno zbyt krótki, jak i zbyt długi sen mogą spowodować silne bóle głowy. Choć optymalna ilość snu dla każdego człowieka jest sprawą indywidualną- to zaleca się, aby nie był on dłuższy lub krótszy niż 8 godzin.

CZYNNIKI ŚRODOWISKOWE

Do czynników środowiskowych zaliczamy zmiany pogody (zwłaszcza upał i duchota), pozostawanie na dużych wysokościach czy nurkowanie – czyli miejsca gdzie obserwujemy zmiany ciśnienia atmosferycznego.

A co z dietą? Jakich produktów unikać?
Do czynników ŻYWIENIOWYCH wywołujący migrenę należą:

TYRAMINA

jej duże ilości znajdują się w dojrzewających serach, surowych dojrzewających wędlinach, wędzonych rybach, piwie, żywności fermentowanej – takiej jak kefiry, kapusta kiszona.

FENYLOETYLAMINA

znajduje się w kakao, czekoladzie,

GLUTAMINIAN SODU

jest powszechnie stosowany jako substancja poprawiająca smak żywności wysoko przetworzonej, gotowych sosach, produktach typu instant, gotowych przyprawach

KOFEINA

znajduje się w kawie, herbacie, czekoladzie, napojach energetyck=znych i gazowanych

ALKOHOL

Prawdopodobnie nie sam alkohol jest wyzwalaczem migreny, a zawarte w napojach alkoholowych histamina i tyramina. Najczęściej bóle wywołują trunki kolorowe, jak czerwone wino czy whisky.

AZOTYNY

Azotyny to środki konserwujące przetwory mięsne, np. kiełbasy, wędliny, konserwy

ASPARTAM

Sztuczny słodzik jest niewskazany dla osób z migreną, padaczką oraz chorobami neuropsychiatrycznymi.

Pomocna będzie tez tabela:

A oprócz diety?  Co suplementować?
  • Dodaj magnez do swojej diety. Niedobór  tego pierwiastka jest związany z bólami  głowy. Suplementacja zapobiega  głównie migrenom z aurą. Magnez może być również stosowany w postaci soli kąpielowych.

 

  • Ryboflawina- Vit B2 jest przystępna cenowo a wiele badań wskazuje na wpływ tej witaminy w zapobieganiu migrenowych bólów głowy.

 

  • Koenzym Q10. Wspomaga metabolizm energii w mózgu i może zredukować częstość występowania ataków migreny o połowę.
 
A może wolisz zioła? Spróbuj herbatek zawierających w swoim składzie:
 
  • Złocień maruna: Mechanizm działania liści/ziela złocienia maruna w profilaktyce i leczeniu migreny jest złożony i nie do końca wyjaśniony natomiast potwierdzają je badania kliniczne. Jest dostępny w postaci płynnej, herbatki i kapsułek- przyjmowanych codziennie lub na  pierwszy znak ataku.
  • Lepiężnik: przeprowadzono szereg badań i dysponujemy mocnymi dowodami o skuteczności tego zioła w zapobieganiu migrenie. Działa antyoksydacyjnie i wspiera funkcje neurologiczne
  • Miłorząb japoński – przynosi ulgę w bólach migrenowych i bólach spowodowanych niedotlenieniem. Poprawia krążenie mózgowe i dostarcza tlenu komórkom.
W sklepach zielarskich możecie tez kupić  Mieszankę Ziół USENA. 
 
Mieszanka utrzymuje sprawność przepływu krwi, utrzymujące elastyczność naczyń  krwionośnych, utrzymujące ciśnienie, i działa uspakajająco.
 
Składniki:
miłorząb japoński, złocień maruna, mięta pieprzowa, melisa, kozłek lekarski, głóg dwuszyjowy, rozmaryn
 
 

Leki dostępne bez recepty najskuteczniejsze W MIGRENIE:

1).kwas acetylosalicylowy 650-1300 mg

2) paracetamol 650-1300 mg

3) kwas tolfenamowy 100-300 mg

4) naproksen 500-1000 mg

5) ibuprofen 1200-1800 mg

6) diklofenak 50-100 mg

Dodaj komentarz