SKŁADNIKI:

👉🏼 300 g mąki gryczanej bezglutenowej
👉🏼 1 łyżka siemienia lnianego
👉🏼 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
👉🏼 1/2 łyżeczki sody oczyszczonej
👉🏼4 łyżki ziaren (słonecznik, pestki dyni, siemię lniane itp.)
👉🏼1/2 łyżeczki soli
👉🏼1/2 l maślanki lub wody
👉🏼2 jajka
👉🏼1 łyżka soku z cytryny

SPOSÓB PRZYGOTOWANIA:

Piekarnik nastaw na 180 stopni C (góra-dół). Keksówkę wyłóż papierem do pieczenia. W większej misce połącz suche składniki: bezglutenową mąkę gryczaną, siemię lniane, pestki i sól. Wymieszaj łyżką składniki. W drugiej misce zmieszaj maślankę, jajka, i sok z cytryny. Płynne składniki dodaj do suchych i wymieszaj delikatnie łyżką, najlepiej drewnianą. Powstanie dość luźna masa. Przelej ją do keksówki i wstaw do piekarnika na około 45-60 minut. Pod koniec pieczenia sprawdzaj patyczkiem, czy chleb jest gotowy. Wyjmij formę z piekarnika. Krój dopiero po ostudzeniu.

Dlaczego mąka gryczana??

Mąka gryczana należy do mąk bezglutenowych dlatego polecana jest w diecie osób z nietolerancją glutenu jako alternatywa mąki pszennej. Poza tym posiada niski indeks glikemiczny (IG = 40), dlatego też potrawy z jej dodatkiem nie powodują gwałtownego wzrostu glukozy we krwi i powinna znaleźć się w kuchni każdego cukrzyka.
 
Jest bogatym źródłem roślinnego białka o korzystnym składzie aminokwasową,co jest szczególnie istotnego z punktu widzenia wegetarian, ponieważ dostarcza lizyny i argininy – aminokwasów, które nie są syntetyzowane w organizmie.
 
Ten rodzaj mąki jest również cennym źródłem substancji o działaniu przeciwutleniającym, które wywierają pozytywny wpływ na funkcjonowanie układu krążenia.
 
Dodatkowo to cenne źródło błonnika pokarmowego, który polepsza procesy trawienne i przyspiesza ruchy perystaltyczne jelit. Zapobiega zaparciom, a jednocześnie usprawnia procesy przemiany materii.

Ponadto gryka zawiera magnez, błonnik, potas, sód, miedź, wapń i selen oraz witaminy z grupy B.

Dodaj komentarz